maanantai 24. marraskuuta 2008

Mittari pimeäksi

Sain torstaiyön pimeinä tunteina soiton keikkapuhelimeen ajaessani kohti Vantaan Korsoa. Asiakas soitti erään kapakan pihalta Maakotkantieltä Korsosta ja pyysi autoa paikalle. Ilmoitin saapuvani muutamassa minuutissa ja perillä otinkin mukavan pariskunnan kyytiini.

Kohde oli Kulomäessä, eli noin viiden minuutin matkan päässä. Kun mittarissa oli kertynyt maksua 10€, avasi takapenkillä istuva mieshenkilö suunsa ja seuraava keskustelu käytiin:
A: Pistä se mittari vaan kiinni
M: Ehei, kyllä mä ajan ihan mittari auki.
A: Ahaa, ootko uusikin kuljettaja?
M: Juu olen, muutaman kuukauden vasta ajanut.

Loppumatka meni mukavissa tunnelmissa, mutta täytyi oikein miettiä hetki. Ovatko kuljettajan tunnollisuus ja mittari päällä ajaminen kääntäen verrannollisia? Luulin, että oletuksena mittari pidetään päällä ja ne harvat (toivottavasti) jotka ajavat mittari pimeänä omaan taskuun, ovat varkaita.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Minä pidän itseäni kohtalaisen harmittomana asiakkaana,maksan matkani aina (tietenkin) ja koska jokainen tietää että Visa Electron toimii miten kulloinkin,tarjoudun aina nostamaan rahaa ennen kyytiin menoa. Siihen ei kuulemma ole tarvetta ollut.

Muutama päivä sitten olin ollut kuusi tuntia Peijaksessa.Kun pääsin kotiin,kello oli noin kaksi yöllä. Busseja ei tullut,siispä soitin taksin. Sanoin heti alkuun että minulla on vain 17e rahaa,mutta lähtisin tietenkin kyydistä heti kun tuo summa täyttyisi. Kuski laittoikin mittarin kiinni summan täytyttyä ja sanoi,ettei päästä minua iskiasvaivoineni klenkkaamaan kotiin etenkään siihen aikaan yöstä. Intin vastaan koska hänelle tulisi tappiota (perille vielä muutama kilometri) mutta kuski piti päänsä. Kiitin häntä vuolaasti ja jos joskus törmään häneen,reilu tippi on taattu.