maanantai 18. tammikuuta 2010

Poliisin valvontaa

Kollega tuli varoittamaan minua lentoasemalla suojatien eteen pysähtymisestä. Pysäköiminen viittä metriä lähemmäs suojatietä on kielletty myös lentoasemalla ja poliisi on muistuttanut muita taksinkuljettajia säännöstä 50€ pikavoitolla.

Siis juu, kyllähän minä muistan että poliisin tehovalvonnasta lentoaseman alueella varoitettiin datalla, mutta en tosiaan ajatellut että se koskee myös terminaalien taksiasemien jonotuspaikkoja. Nämä jonotusalueet ovat siis kaksikaistaisia, muulta liikenteeltä puomein suljettuja teitä. Kaksi taksia jonottaa rinnakkain, monta peräkkäin. Välissä on myös muutama suojatie jalankulkijoita varten ja näissä kohdissa taksit odottavat kiltisti suojatien takana, eivät tietenkään suojatien päällä. T1:n jonotusalueella on lisäksi kaksi suojatietä lähes peräkkäin ja niiden väliin ei mahdu välttämättä yhtään autoa jos viiden metrin sääntöä noudatetaan. Tämä tarkoittaa n. 20m käyttämätöntä aluetta jonotuspaikassa.

Tietenkään takseille ei pitäisi antaa mitään erivapauksia, mutta tällaisessa paikassa asiaa voisi minusta katsoa hieman läpi sormien. Jono ei kuitenkaan liiku suojatien yli kuin yksi auto kerrallaan ja takaa ei pääse kukaan aiheuttamaan jalankulkijoille giljotiini-efektiä, kun suojatietä ylittämässä ovat vain kävelyvauhtia kulkevat taksit. Toinen paha paikka takseille on T2:n jättöpaikat. Terminaalin ylätasanteella on useampi suojatie, tilaa äärettömän vähän ja varmaankin puolet alueesta on varattu linja-autoille pysähtymiskielloilla. Kuinka siihen olisi tarkoitus sovittaa auto asiakkaan poisjättämistä varten etenkin jos poliisi valvoo tehostetusti kaikkia pysäköintisääntöjä. Voi olla kova pala maksaa 50€ pienestä virheestä.

Ps. Poliisi valvoo tehostetusti bussikaistojen väärinkäyttöä Helsingissä ja Espoossa alkaen tänään. Valvonta toteutetaan automaattisella valvontakalustolla. Ajakaahan ihmisiksi.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"...mutta en tosiaan ajatellut että se koskee myös terminaalien taksiasemien jonotuspaikkoja."

Niin, ammattiautoilijoitahan tällaiset pykälät eivät koske? Viime viikolla meni peltiä ryttyyn useamman tapauksen verran kun taksi- ja bussikuskien liikennekäyttäytyminen oli mitä oli. Tokikaan niitäkään ei aiheuta kuin murto-osa joukosta...

Bussikaistoja saisi valvoa paljon enemmän. Sekä liikenne- ja vilkkuvaloja, turvavälejä. No, ainakin jotain järkeä automaattisella valvontakalustolla. Samaa ei voi sanoa syrjäseutujen nopeusvalvontalaitteista.

Mikko kirjoitti...

Osaat ilmeisesti lukea, mutta hieman valikoivasti.
"Tietenkään takseille ei pitäisi antaa mitään erivapauksia"

Tiesin kyllä että ammattiautoilijatkin ovat tarkassa syynissä tämän lentokenttäpysäköinnin kohdalla, suurimman osan virheistä kuitenkin tekee siellä ammattiautoilijat, sillä meitä on siellä ylivoimaisesti eniten. En siis ajatellut ettei koskisi ammattiautoilijoita, vaan ettei se koskisi sellaista "parkkialuetta" joka ei ole avoin muille kuin takseille.

Viimeisestä kappaleesta olen samaa mieltä