sunnuntai 16. elokuuta 2009

Turistikierros

Toissayönä Helsingin keskustasta astui kyytiini eräs naispuoleinen asiakas, joka tahtoi päästä Silja Line-terminaalin suuntaan. Kyseessä oli juuri sellanen Helsinkiläinen diiva-tyyppinen vanhempi rouva, jolla selvästi on rahaa kuin roskaa, mutta ei kuitenkaan halua käyttää sitä (tiedätte kyllä ihmistyypin, hieman tätimäinen, asuun kuuluu kaulaliina, huiveja, röyhelöitä ja puhuu kirjakieltä).

Heti alussa tein rouvan mielestä virheellisen reittivalinnan ja hän muistuttikin siitä minua pian. Ei tietenkään risteyksen kohdalla, vaan vasta sitten kun virhettä ei voinut enää millään korjata.

Asiakas: Minne te oikein ajatte?
Minä: No XXXXkadulle, luulin ettei tuosta saa ajaa läpi.
A: Nyt kuulkaa, minä tiedän tarkalleen mistä minä maksan. Laitatte nyt mittarin pois päältä ja käännytte takaisin. Minä en halua millekään turstien maisemakierrokselle. (korostetulla äänellä)
M: Selvä, voisitteko te sitten neuvoa reitin? Käännynkö tästä?
A: No kuten te juuri sanoitte, siitä ei pääse kääntymään.
A: Kääntykää sitten tästä.

Nyt pääsin itsekin jo kärryille reitin suhteen, mutta valitsin vielä rouvan mielestä väärin, vaikka matkan pituus korttelin ympäri olikin molemmilta puolilta sama.
A: Yleensä taksit ajavat kyllä tuolta..

Perillä rouva maksoi käteisellä, antoi euron ylimääräistä ja pyysi vielä saada käteiskuitin. Luultavasti rouva kuvitteli minun yrittäneen huijata tahallani ja perässä voi tulla vähän palautetta. Hymyilytti kyllä koko matkan ajan rouvan ilmaisu "Minä en halua millekään turistien maisemakierrokselle."

Ei kommentteja: