perjantai 29. tammikuuta 2010

Liukastelemassa

Olimme tuossa keskiviikkoiltana autoilijan ja toisen kuljettajan kanssa harjoittelemassa liukkaanajoa Vantaan myllykylässä. Ajoharjoittelu oli tarkoitettu vain takseille ja niiden kuljettajille, paikalla oli myös keskiuudenmaan pelastuslaitos, Vehon edustaja ja ST1.

Homma alkoi pelastuslaitoksen pitämällä "toiminta onnettomuustilanteessa"-koulutuksella. Itse olen saman esitelmän katsellut läpi reilu vuosi sitten taksikurssilla, joten minut ja vastaavat tapaukset vapautettiin ST1:n pullakahvitarjoilun pariin. Kuuntelin toki osan esitelmästä uudelleen ihan kertauksen vuoksi.

Alkulöpinöiden jälkeen siirryimme autoihin (osa tuli takseilla, osa henkilökohtaisilla autoillaan) ja radiopuhelimet mukana radalle. Paikalla oli kouluttajat neuvomassa ja antamassa palautetta radiopuhelimitse ja voin kertoa että palaute oli ainakin suoraa. "Vituikshan se meni" ja "No ihan hyvin meni, tosin vauhti oli sellanen jota mun isoäitikin käyttäisi". Meitä kun oli usea kuljettaja samassa autossa, ajoimme jokaisen radan läpi ja vaihdoimme kuskia auton sisällä. Tätä jatkettiin sitten lähes kyllästymiseen asti..

Mainitsin alussa paikallaolijaksi myös Vehon edustajan. Mukana oli kolme uutukaista Mercedes Benziä, C-sarjan farmari, E-sarjan sedan ja GLK-sarjan nelivetomaasturi. Kuten sanoin, omalla autolla ei tarvinnut ajaa aivan kyllästymiseen saakka, vaan Vehon esittelyautot olivat vapaasti ajettavissa radalla. Tulihan noita kaikkia kokeiltua ja jokaisessa oli omat piirteensä. C-sarja oli mielestäni aivan liian pieni taksikäyttöön ainakin takatilojensa puolesta, mutta muuten varsin mukava peli. Kyseiseen autoon oli lisävarusteena valittu mm. adaptiivinen "ilmapenkki", eli ajotilanteen mukaan (ja manuaalisesti) istuimen mm. sivutuissa olevat pienet ilmatyynyt täyttyivät ja tyhjenivät. E-sarjan sedan oli varsin laadukkaan oloinen ja edellinen E-sarjahan on varsin yleinen taksikäytössä. Uutta E-sarjaa tullaan varmasti näkemään taksiliikenteessä yhä enemmän ja enemmän. "Erikoisuutena" tässä mallissa oli istuinvöiden esikiristimet. Mikään ameriikankeksintöhän tuo ei ole, mutta hyvin tuntuivat toimivan ja hätäjarrutuksessa vyöt kiristyivät takkia vasten melko voimakkaasti. Viimeisenä (muttei vähäisimpänä) koeajoimme GLK-mersua. Neliveto säilytti pidon varsin hyvin vaikka alla oli kitkarenkaat ja jäinen alusta. Sisätiloiltaan auto oli melko tilava ja sopisi varmasti myös taksikäyttöön. ESP puuttui muidenkin mersujen lailla ajoon aika radikaalisti ja katkaisi tehonlisäämisen lähes kokonaan ennenkuin pito saatiin täysin takaisin.

Varsin mukava iltapäivä oli loppujenlopuksi. Radalta piti lähteä suoraan töihin ja hetken olikin vaikea ajaa "normaalisti", kun ensin oli kolme tuntia painanut kaasu pohjassa ja kylki edellä. Kenties tällaisia tilaisuuksia voidaan jatkossa hyväksikäyttää "ammattipätevyyden" mukaisissa jatkokoulutustilanteissa. Itse näen tällaisen harjoittelun olevan ainakin hyödyllisempää kuin taksilain kertaaminen oppitunneilla.

Ei kommentteja: