perjantai 9. huhtikuuta 2010

Karman laki

Ehkä nyt ei voida kuitenkaan puhua karman laista, mutta jokin vastaava voima tuntuu hallitsevan taksialaa. Jos alkuilta tuntuu menevän hyvin, menee loppuilta luultavasti surkeasti. Jos ajat liian mukavia asiakkaita niin myöhemmin tämä kostautuu ja kyytiin kipuaa juuri ne pahimmat peikot ja valittajat.

Useimmiten kuitenkin tapahtuu niin, että jos ajat monta lyhyttä kyytiä hiljaiseen aikaan, on seuraava kyyti taas keskivertoa pidempi. Aloitin viimeyön vuoron jo aikaisin iltapäivällä. Lentokenttä vilkastuu yleensä vasta seitsemän aikaan, joten ehdin ajaa kolme lähiökyytiä ennen kentälle siirtymistä. Kaikki kyydit olivat alle 10€ hintaisia, eli todella lyhyitä. Odotusaikoihin nähden raivostuttavia vetoja.
Kolmen kyydin jälkeen siirryin sitten lentoasemalle ja sain noin 20min odotuksella asiakkaan ykkösterminaalista.

Meenasin tietysti repiä pelihousuni, kun asiakas ilmoitti kohteeksi Tikkurilan aseman. Asiakastahan ei tietenkään voi syyttää "väärästä" kohteesta, joten täytyy vain ajaa kohteeseen ja hoitaa asiakaspalvelu asiaankuuluvalla tavalla. Matkalla asiakas kyseli, tiedänkö kuinka usein junia menee Tikkurilasta Lahteen. Aika useinhan niitä junia taitaa mennä, mutta asiakas päätti silti ajaa taksilla sinne Lahteen. Kyllähän sitä aina yksi Lahden keikka kelpaa, etenkin kun alkuilta meni niin onnettomasti. Tarjosipa asiakas sitten matkalla kahvitkin ja antoi 10€ tippiä.

Kuten aiemmin sanoin, jos menee "liian hyvin" niin myöhemmin menee sitten vähän huonommin. Alkuilta oli tosiaan se kolme kyytiä = 30€ ja loppuyö jatkui Lahdenkeikan jälkeen pitkälti alle 30€ vedoilla.

Ei kommentteja: